Laptops en desktops voor grafische vormgeving

Inhoud

Als je van plan bent grafisch vorm te geven, aan welke eisen moet je computer dan voldoen? En hoe belangrijk zijn een groot beeldscherm, een tekentablet en je keuze voor Windows of Apple? In deze blog een aantal aanbevelingen en best ‘practices’.

Laptop of desktop?

De eerste vraag om te beantwoorden is: ben je vaak op pad of werk je altijd op een vaste plek thuis? In het laatste geval ligt de aanschaf van een desktop computer met minimaal 23 inch beeldscherm voor de hand. Het klinkt wat betuttelend, maar dat zorgt wel voor de beste werkomstandigheden. Een desktop computer met een groot beeldscherm thuis verslaat elke laptop qua ergonomie en werkgemak. En geregeld ook qua rekenkracht.
Is een laptop voor grafische taken dan geen optie? Zeker wel, maar houd dan rekening met eventuele effecten op de lange duur: ben je gevoelig voor RSI-achtige klachten, dan werkt een laptop gewoonlijk niet in je voordeel. Maar natuurlijk is hier wel een mouw aan te passen door een tweede beeldscherm, tekentablet, polssteunen etc.

Hardware-eisen

Intern geheugen

Er is natuurlijk een grensgebied, maar een intern Geheugen van 8 GB geldt voor grafisch werk momenteel wel als minimum. Met 4GB kun je software als Photoshop en InDesign weliswaar draaien, maar dat kan hinderlijk zijn: je zult het openen van meerdere programma’s moeten beperken en de werksnelheid kan soms achteruit gaan. Heb je wat extra budget, ga dan voor 16GB.

Extern geheugen

Een snel externe geheugen in de vorm van SSD is gewenst. Dit is weliswaar duurder dan een traditionele harde schrijf maar met een minimale omvang van 256 GB kun je in de meeste gevallen wel uit de voeten. Ben je bijvoorbeeld fotograaf met een omvangrijke fotobibliotheek die ook zijn hand niet omdraait voor enig videowerk, dan is je startpunt ofwel 512 GB SSD ofwel een extra, normale harde schijf voor backups.

Processor

Met een desktop of laptop met minimaal Intel Core i5 of AMD A12 hoef je je geen zorgen te maken over werksnelheid. Een Intel Core i7 of i9 is natuurlijk beter, maar op moment van schrijven nog geen noodzaak.

Beeldscherm

Hoe groter het beeldscherm, hoe beter. Dat geldt ook voor desktops, maar zeker voor laptops. Voor grafische vormgeving is de grootte van het beeldscherm een zeer belangrijke factor. De meeste desktops komen met beeldschermen van voldoende grootte maar voor de meeste vormgevers  is zelfs dan een tweede beeldscherm een welkome uitbreiding.
Voor vormgevers bestaat eigenlijk geen laptop met voldoende schermgrootte. Dus dan maar de laptops die er het dichts in de buurt komen: met beeldschermen van 16 of 17 inch. Apple levert op moment van schrijven (september 2020) maximaal 16 inch beeldschermen. Toch hebben de ‘retina’ laptop-beeldschermen van Apple een heel belangrijk voordeel: de beeldschermresolutie is veel hoger dan die van veel laptops draaiend op Windows. Daardoor is het beeld veel scherper en fijner voor het oog. Dus een 15,4 inch Apple laptop met 2560 x 1600 pixels (pixeldichtheid: 227 pixels per inch) kan toch de voorkeur verdienen boven een 17,3 inch Acer laptop met 1280 x 1024 pixels (pixeldichtheid: 96 pixels per inch). Natuurlijk is een en ander ook afhankelijk van je budget.

Grosso modo raad ik dus voor laptops voor grafische gebruik een beeldschermgrootte aan van minimaal 15 inch en bij voorkeur 16 of 17 inch. Persoonlijk ervaar ik het werken op een 13 of 14 inch beeldscherm als vrij hinderlijk. Vergeet niet dat menubalken, gereedschappen en panelen een aanzienlijk deel van het beeldschermoppervlak vullen, dus de ‘real estate’ beschikbaar voor je pagina of foto wordt extra beperkt op kleine monitoren.

Tweede beeldscherm

Een tweede beeldscherm (voor de thuissituatie) kan uitkomst bieden. Je bent dan wel meer aan een vaste werkplek gebonden. Gewoonlijk wordt een tweede beeldscherm door vormgevers niet voor synchrone weergave gebruikt, maar als extra ‘real estate’, waar bijvoorbeeld de talloze panelen van Photoshop, Illustrator of InDesign worden geplaatst. Zo houd je op je hoofdmonitor meer ruimte over voor de volledige foto of een paginaspread.

Tekentablet of muis nodig?

Kort door de bocht: een tekentablet heb je niet per se nodig maar hoe creatiever je werk is, hoe eerder deze in aanmerking komt. Maar al het grafisch werk is toch creatief, hoor ik je denken? Niet helemaal. Als je als vormgever uitsluitend brochures of tijdschriften opmaakt, dan is een tekentablet echt niet nodig. Een muis volstaat. Maar teken of schilder je digitaal, maak je veel logo’s, retoucheer je foto’s voor glamour-tijdschriften? Dan raad ik je aan een tekentablet in elk geval uit te proberen. Veel vormgevers zweren erbij. Andere kunnen er maar niet voldoende aan wennen. Je persoonlijke smaak mag dus leidend zijn.

Trackpad dan maar?
Het antwoord is simpelweg nee. Voor grafisch werk, en zeker efficiënt grafisch werk is een trackpad te onnauwkeurig, te grof. Een goede selectie in Photoshop, of een snelle wijziging van een richtingslijn in Illustrator… een trackpad kan daar niet voor zorgen, een muis wel. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een draadloze muis (van Apple), maar alles heeft zijn prijs: ook het geregeld opladen kan voor enige irritatie zorgen.

Budget en samenwerking: Windows of Apple?

En dan het heikele thema: Apple of Windows. Er is mij geen onderzoek bekend naar het percentage Apple-gebruikers onder grafisch vormgevers, maar wees niet verbaasd als dit meer dan 95% bedraagt. Hier zijn twee redenen voor aan te wijzen: traditioneel heeft Apple zich onder andere op de doelgroep van grafisch vormgevers gestort, en met succes. Apple had ook zwaarwegende argumenten voor onze beroepsgroep zoals de grafische applicaties die uitsluitend voor Apple-gebruikers op de markt werden gebracht, de uitgebreide typografische mogelijkheden en omvang van de lettertypen-bibliotheek en tot slot een preciezere muisvoering. Daardoor verkreeg Apple onder grafisch vormgevers een voorsprong en cult-status die tot op de huidige dag voortduurt. De cult-status is er nog steeds, maar de grafisch-technische voorsprong is voor een groot deel weggeëbt. Met andere woorden: tegenwoordig kun je als grafisch vormgever heel goed met een (goedkopere) Windows-computer je brood verdienen, maar is er bij de meesten een trouwe, emotionele band met Apple blijven bestaan. En zoals gezegd ben je bij Apple altijd van absolute topkwaliteit verzekerd, met als voorbeeld: de retina-beeldschermen en de ergonomische magic mouse. Tegen een duurder prijskaartje, dat wel.

Ook als je veel in teamverband werkt met andere grafische vormgevers, kan het handig zijn voor een Apple dektop of laptop te kiezen. In de grafische wereld vormen Apple computers de standaard. Dat ene gedeelde lettertype zal dan niet goed werken op jouw Windows-computer of de kleuren op jouw beeldscherm wijken wat meer af. Allemaal overkomelijk, maar beter te vermijden.

Ingehaald door de tijd

Is een Apple computer het prijsverschil waard? Dat is een volledig persoonlijke aangelegenheid. Is je werkplek wisselend en heb je voldoende budget voor het uiterste gemak, de beste uit de test en een trendy, professionele uitstraling? Koop dan bijvoorbeeld de 16 inch Apple MacBook Pro (€ 2900,–). Begin je net als vormgever, heb je weinig budget en geen band met Apple, koop dan voor  net geen kwart van deze prijs bijvoorbeeld een Windows-laptop met goede prijs/prestatieverhouding uit de laptoptest van de consumentenbond. Het is lastig om in deze blog exacte specs te geven omdat de modellen snel wisselen. Ter indicatie: voor onze cursussen gebruiken wij de Acer Aspire 5 A517-51-5051 en de Acer Aspire 5 A517-51-35FM (beide 17 inch). Beide modellen zijn op moment van schrijven al minder goed verkrijgbaar. Goede Windows-laptops voor fotobewerking met een beeldscherm van 15 inch zijn: Lenovo IdeaPad 330S-15IKB (81F500C0MH) of de Asus VivoBook F705UA-GC633T.

Lees meer over de jaarcursus 'Grafische Vormgeving'