Trends in grafische vormgeving in 2020

Inhoud

Altijd subjectief, maar toch valt er wel wat over te zeggen: trends in grafische vormgeving. Er zijn ook de afgelopen periode weer enkele verschuivingen zichtbaar. Niet per se op de scheidslijn van 2019 naar 2020, maar meer geleidelijk en vaak ingezet door vormgevers bij trending bedrijven als Apple en moderne platforms als Mailchimp, Airtable Hubspot, Asana etc. Laten we meteen met de meest opvallende beginnen: de trend naar monochroom en duotoon.

Trend 1 | monochrome en duotone afbeeldingen

Het woord monochroom is afkomstig van de Oudgriekse woorden μόνος, monos (één) en χρῶμα, chrōma (oppervlak of huidskleur). Zwart-wit foto’s zijn het bekendste voorbeeld van monochromatische afbeeldingen. Laten we hierbij voor nu buiten de discussie blijven of zwart en wit wel als kleur mogen worden beschouwd. En laten we daarnaast uitgaan van de stelling dat grijswaarden varianten zijn van zwart. Dan hebben we in ieder geval een gezamenlijk begrip van wat een monochrome afbeelding inhoudt.

In Photoshop wordt niet de term monochroom gebruikt maar ‘monotoon’. In de afbeelding zie je links een monochrome afbeelding of monotoon. Het is ook meteen duidelijk dat het contrast voor de meeste monotonen niet voldoende zal zijn.


Monochroom en duotoon


Rechts zie je een ‘duotoon’. Hiervoor worden dus de gradaties van twee hoofdkleuren gebruikt. De lichte delen van de foto worden dan door de ene en de donkere delen door de andere hoofdkleur ingevuld.

Laat ik twee voorbeelden geven van grafische vormgeving die deze trend laten zien. Grafische ontwerpers van websites herkennen dit waarschijnlijk wel. Het platform Webflow, waarnaar een heel legioen grafisch vormgevers is gevlucht nadat Adobe hun lieveling ‘Adobe Muse’ om zeep had geholpen (daarover een andere keer), maakt in zijn nieuwsbrieven gretig gebruik van een nieuwe stijl mono- en duotonen. Ze durven wel! Geen respect voor traditionele uitgangspunten als maximaal contrast en leesbaarheid. Het tweede voorbeeld van de website ‘Evoluir’ gaat wat minder ver, maar ook zij zijn gevoelig voor deze trend uit 2020.

Voorbeelden duotonen


website hero image duotoon

Trend 2 | kinderlijk getekende personages in pasteltinten

Grafische afbeeldingen die opvallen in 2020 kun je onder andere zien op de websites van Mailchimp en Airtable. Tekeningen van (voornamelijk) personages die meer dan normaal vervormd zijn. Natuurlijk is dit al talloze malen eerder gedaan, ook in de beeldhouwkunst (Giacometti hoor ik je denken), maar de grafische manier in 2020 is toch weer anders. Er wordt geen enkele poging ondernomen de werkelijke afmetingen van lichaamsdelen te benaderen. Het zijn schetsen die naar kindertekeningen refereren, maar waarvan je ook direct kunt zien dat een professionele volwassene aan het werk is geweest. De volwassene die in de huid van het kind kruipt! En dus komt het speels en licht over. Zie deze twee voorbeelden.


kinderlijke tekeningen in pasteltinten


En dat strekt zich ook letterlijk uit op het grensvlak van grafische vormgeving en multimedia! Op de website van Mailchimp kun je deze vogel tegenkomen van tekenaar Franz Lang.


Een andere trend in 2020 die je vaak terugziet bij de ‘kinderlijk getekende personages’ is het toegenomen gebruik van pasteltinten in plaats van verzadigde kleuren. Ook de twee bovengenoemde websites laten deze trend zien.


Trend 3 | oprechte, ingetogen stockfoto’s

Ken je de opgepimpte prachtige landschappen en portretfoto’s op Pinterest of Instagram? Meestal kun je wel zien dat de foto’s bewerkt zijn, maar het is allemaal zo mooi, zo perfect, dat je de bewerking voor lief neemt. Nou, er is een trendbreuk zichtbaar! Stockfotografen laten nu iets ander werk zien: meer casual, niet gefotoshopt, niet geposeerd, zeg maar iets rauwer materiaal. Deze meer neutrale stockfoto’s staan dichter bij de werkelijkheid en stralen rust uit. Ook in deze afbeeldingen zie je meer neutrale (lees: meer natuurlijke) kleurpaletten. 

Hoewel je nog steeds de ‘stock’ achter de foto herkent, is er eenvoudiger, neutraler gefotografeerd en dat maakt het prettig. Is je budget laag? Browse op gratis stocksites naar dit soort foto’s en pas ze toe in je eigen trending brochures, websites etc! Het lijkt een goedkope aanbeveling uit de serie ‘grafische vormgeving voor dummies!’ Maar niets is minder waar: de lezers van je brochure en de bezoekers van je website zullen het waarderen. Back to basic!

Moderne Stockfoto's

Grafische vormgeving in de 21ste eeuw

En als we kijken naar de technologische trend in grafische vormgeving over de laatste 20 jaar, dan zie je sowieso een democratiseringsproces: steeds meer grafische bronnen en software zijn beschikbaar tegen een relatief lage prijs voor iedereen die er gebruik van wil maken. Software wordt steeds minder illegaal gebruikt door de introductie van abonnementen. En er zijn steeds minder overtredingen van het auteursrecht door de opkomst van stocksites met Creative Common licenties als grondslag.

Lees meer over de introductiecursus 'Grafische Vormgeving'